MENU

Blogs

Wat zeggen de experts? Er zijn in Nederland steeds meer experts op het gebied van kinderen, media en opvoeding. In deze rubriek willen we jullie kennis laten maken met al deze experts. Naast links naar de verschillende websites, zetten we maandelijks een expert in de spotlight.

Ilona Jens ontwikkelt en produceert content voor kinderen en hun ouders. Ze is directeur van JVtv en Mediasmarties, de partners van Kind & Media. Onlangs organiseerde zij een MeetUp over VR/AR voor professionals werkzaam in het educatieve veld. De hoofdvraag van de sessie: voegt VR daadwerkelijk wat toe aan het leerrendement? Voor Kind & Media schreef zij een blog over deze MeetUp.

Leren in de virtuele wereld: hype of de toekomst?

Als educatieve mediamaker voor o.a. Schooltv ben ik altijd op zoek naar nieuwe vormen van leren. De hype in onderwijsland is Virtual Reality (VR), maar wat voegt VR daadwerkelijk toe aan het leerrendement? Is het schadelijk voor de gezondheid? Hoe werkt het technisch? En ook: hoe regel je zoveel brillen voor een klas of een groep kinderen die een museum bezoeken? En wat is Augmented Reality (AR) nu eigenlijk?

Om antwoord te krijgen op deze vragen organiseerde ik onlangs een druk bezochte MeetUp voor professionals werkzaam in het educatieve veld.

Mijn oproep op LinkedIn waarin ik vroeg om goede voorbeelden van VR- en AR-gebruik leverde veel bruikbare en enthousiaste reactiesop . Dit sterkte mij in mijn aanname dat meer mensen informatie willen over dit onderwerp. Al gauw kwam ik erachter dat er nog weinig onderzoeksresultaten over VR en AR te vinden zijn, maar dat er door diverse partijen mee geëxperimenteerd wordt.

Simulator sickness

Maar hoe zit het met de resultaten die er wel zijn? Wetenschapper Robin de Lange van het Virtual Reality Lab en Universiteit Leiden vertelde dat VR ‘simulator sickness’ kan veroorzaken. Zelf werd ik er inderdaad een beetje misselijk toen ik diverse VR-brillen uitprobeerde, maar niet iedereen is hier gevoelig voor.

Leren op straat en oefenen in de virtuele straat

Het was heel gaaf om met een VR-bril op door een VINEX-wijk van Helmond te dwalen en te zien hoe het er daar in de Middeleeuwen uit zag. Dit was een project van Robbert Storm van Beam it Up voor basisschoolkinderen: al fietsend en speurend door de wijk ontdekken zij ‘de waarheid van het verleden’. Een mooi voorbeeld van verbinding maken tussen de digitale wereld en de ‘echte’ wereld, beweging en ze leren iets óp de plek waar het verleden zich heeft afgespeeld.

Ook was Mart Vreeswijk te gast van Team Alert. Deze stichting zet zich o.a. in voor het vergroten van de verkeersveiligheid voor brugklassers. Met de VR-app ‘Beat the Street’ kunnen pubers veilig (in een virtuele wereld) oefenen in het verkeer. Zo is hun gedrag te beïnvloeden met VR en gebeuren er hopelijk minder ongelukken. Team Alert gaat naar scholen toe met een batterij brillen en begeleidt ook het proces. In dit geval is er een samenwerking met Samsung aan gegaan om de techniek en de brillen mogelijk te maken.

Leren in 4D

VR en AR kan zelfs ook in 4D. Studio05 maakte Sensiks, een app met geur en gevoel die je beleeft in een cabine. Deze huidige technieken kan je ook goed gebruiken in het onderwijs. Studio05 noemt het voorbeeld van Block Rocking Beats: in een VR-wereld samen muziek maken. Een idee voor het muziekonderwijs?

Volgens Robin de Lange is VR ook een leerdoel op zich, door bijvoorbeeld een nieuw medium te verkennen en zelf een 3D-game te programmeren.

Kortom: er zijn genoeg inspirerende voorbeelden te vinden die leren ondersteunen. Veel en regelmatig oefenen, het geven van feedback en reflecteren blijven van belang. Het is wachten op meer onderzoeksresultaten om echt antwoord te geven op de vraag of VR en AR echt leerrendement opleveren. Tot die tijd: blijf uitproberen en geniet, maar doe dat wel gedoseerd.

Experts


Denise Bontje
Denise Bontje is coördinator van Kind & Media. Ze geeft trainingen en inspiratiebijeenkomsten over mediaopvoeding aan pedagogisch medewerkers en leerkrachten.

Blog: De digitale detox is hip, Adam Alter – Superverslavend, Het is zomer


Justine Pardoen
Justine Pardoen verdiept zich in mediagebruik van kinderen en werkt bij Ouders Online, Mijn Kind Online, Mediaopvoeding.nl en Bureau Jeugd & Media.

Blog: Wat leren peuters van spelen met de tablet


Peter Nikken
Prof. dr. Peter Nikken is psycholoog en gespecialiseerd in de invloed van media op de ontwikkeling van kinderen. Hij is bijzonder hoogleraar Mediaopvoeding aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Blog: Ukkies & media: loze vulling of ideale hulp in de opvoeding?


Hester Heerdink

Hester Heerdink is trainer en ontwikkelaar van Kind & Media. Ook werkt zij als adviseur bij Sardes. Zij houdt zich onder andere bezig met thema’s als mediaopvoeding, ouderbetrokkenheid en vve.

Blog: Een voorbeeld zijn


Merel
Beunk

Merel Beunk is mediapedagoog en leerkracht op een basisschool. Haar bijzondere interesse ligt bij het jonge kind.

Blog: Vakkundig apps beoordelen, Apps in de groep


Tessa van Velzen

Tessa van Velzen werkt als adviseur bij Sardes. Zij houdt zich bezig met taalontwikkeling van kinderen en jongeren in de voor- en vroegschoolse educatie, het basisonderwijs en het (v)mbo.

Blog: Geef een (prenten)boek cadeau


Iris Nonkes-van den Berg

Iris Nonkes-van den Berg werkt als hoofdredacteur voor de vakbladen HJK (De wereld van het jonge kind) en JSW (Jeugd in School en Wereld).

Blog: Pas op met alles wat je op schrift stelt


Krista
Okma

Krista Okma is expert Opvoeden en Opgroeien. Vanuit haar adviesbureau Okma op Maat ondersteunt Krista gemeenten, organisaties en professionals bij vragen over ouderschap, opvoeden & opgroeien.

Blog: MediaDiamant: wegwijs in mediaopvoeding


Mirjan Albers

Mirjan Albers is Specialist Mediawijsheid en Adviseur Educatiebij Cubiss. Zij zet de kansen rondom de digitale wereld in kaart en vertaalt deze vervolgens in krachtige en structurele media-aanpakken.

Blog: Magazine Mediawijs in het Onderwijs


Remco Pijpers

Remco Pijpers is strategisch adviseur digitale vaardigheden van stichting Kennisnet. Zijn focus ligt op de digitale geletterdheid van kinderen.

Blog: Verlos een kind van schermstaar


Ilona Jens
Ilona Jens ontwikkelt en produceert content voor kinderen en hun ouders. Ze is directeur van JVtv en Mediasmarties, de partners van Kind & Media.

Blog: Uiteindelijk maak jij je keuze

Meer weten over mediaopvoeding?

Meer informatie voor ouders en professionals over mediaopvoeding vindt u hier >>